Διάζωμα, το όραμα του Σταύρου Μπένου
Εκεί που ο κάθε περιηγητής, ταξιδευτής ή τουρίστας, βλέπει ερείπια χορταριασμένα, ο εμπνευστής και όλοι οι άνθρωποι του Διαζώματος, που τον πλαισιώνουν και πίστεψαν στο όραμά του, βλέπουν νέα ζωή στα Αρχαία θέατρα, ξεναγήσεις πολλών επισκεπτών και αρκετά επί πλέον έσοδα, για τον κάθε ξεχασμένο Ελλαδικό τόπο.
Σας μιλώ για τον Δήμαρχο, πολιτευτή, Υπουργό, και εμπνευστή του Διαζώματος και όχι μόνο, Σταύρο Μπένο.
Αυτό το κοινωνικό φαινόμενο λέει, πρέπει να το ζήσεις, για να μπορέσεις να το καταλάβεις. Είναι από μόνο του μια ατμομηχανή ιδεών, με αποδέκτη τα αρχαία θέατρα της πατρίδας μας! Είναι το είδος του πολιτιστικού τουρισμού, που ενώνει, συσπειρώνει και φέρνει μπροστά, εμπνευσμένους Έλληνες, όλων των τάξεων και όλων των επαγγελμάτων, που θέλουν να επανεκκινήσουν τα γρανάζια ανάπτυξης, που παρέμεναν σε λήθη εδώ και χρόνια! Στην πατρίδα μας κάθε τόπος που κατοικήθηκε πριν από χιλιάδες χρόνια, έχει και το δικό του θέατρο. Άλλοτε ανασκαμμένο και αφημένο, άλλοτε σκεπασμένο στα άνω διαζώματά του και άλλοτε καταστρεμμένο.
Η ιδέα του Στ. Μπένου μετά και το ηθελημένο τέλος της πολιτικής του καριέρας, δεν έπεσε στο κενό! Όραμά του ο πολιτισμός της γνώσης!
Ξεδιπλώνει λοιπόν σε πρώτο στάδιο, μέρα με την μέρα αυτό το όραμα, σε άξιους συνεργάτες, με συζητήσεις και με ζυμώσεις ιδεών! Και ξεκινά!
-Πίστευα ότι ένα - ένα θέατρο που θα ξυπνούσε, θα μάζευε γύρω του νέους θετούς γονείς και χρηματοδότες που με συμπαραστάτες και πρωτεργάτες, άξιους αρχαιολόγους, θα έχτιζε μια καινούργια κατάσταση, συσπειρώνοντάς τους, με μέλημα να μετατραπούν τα θέατρα σε μοχλούς ανάπτυξης, όπως πραγματικά τους αξίζει!
Τα Διάζωμα εργάστηκε για τα θέατρα της Ηπείρου με κορυφαίο αυτό της Δωδώνης, το θέατρο της Κασσώπης, απέναντι από το μνημείο του Ζαλόγγου, την αρχαία Νικόπολη με τον τεράστιο Αρχαιολογικό χώρο που τέμνεται δυστυχώς, από την Εθνική οδό!!
Το Διάζωμα εργάστηκε αργότερα για τα θέατρα της Στερεάς Ελλάδας, ακόμα και σε άγνωστες αρχαιολογικές θέσεις, λιγότερο φωτισμένες. Επίσης για το θέατρο της Θήβας του Ορχομενού με τον αρχαιολογικό του χώρο, των Δελφών, της Χαιρώνειας, της Ερέτριας και βέβαια της αρχαίας Μεσσήνης και πολλών άλλων.
Όλα μπορούν πλέον να γεννούν περηφάνια, συγκίνηση, αλλά και πλούτο!
Μέσα σε μια φύση συναρπαστική, καταλυτική, μυθώδη και αρχέγονη, είδαν ότι τα περισσότερα θέατρα, ήταν σε τέτοια κατάσταση που ζητούσαν απεγνωσμένα βοήθεια! Το Διάζωμα είχε την τεχνογνωσία, αλλά και τα κλειδιά της συνεργασίας, του άνθους της ιδιωτικής πρωτοβουλίας, των επιστημόνων, των θεσμικών παραγόντων και των αρχαιολόγων!
Και το αποτέλεσμα καυχιέται από μόνο του και όχι άδικα, δεν νομίζετε;
Καταφέρνει να ολοκληρώσει μελέτες αναστηλώσεων, που τις παραδίδει στο κράτος κι εκείνο με την σειρά του, διεκδικεί πιο εύκολα τα Ευρωπαϊκά κονδύλια. Ο ψηφιακός πολιτισμός και η επιχειρηματικότητα, είναι το δίπολο της επιτυχίας του οργανισμού. Η πανδημία δεν στάθηκε εμπόδιο, αντιθέτως έδωσε λύσεις, εξηγεί. Τα δέκα νέα παιδιά του Διαζώματος, κατάφεραν να κάνουν ψηφιακή την δουλειά τόσων ετών.
Κάναμε αναδιάταξη. Θαυμάζω την τεχνογνωσία των νέων και θεωρώ σπουδαία την νέα γενιά! Νομίζω ότι πρέπει να δώσουμε χώρο και βήμα στους νέους, για να μας δείξουν, πόσο άξιοι και ικανοί είναι.
Στο δικό μας νέο πρόγραμμα που κινούν τα δέκα αυτά νέα παιδιά και που αιματοδοτείται από το ίδρυμα Ι. Λάτση και την Εθνική Τράπεζα, δημιουργήσαμε δυο νέα πνευματικά παιδιά του Διαζώματος:
α) τις Λεωφόρους Πολιτισμού, στο οποίο οι αυτοκινητόδρομοι υιοθετούν και αγκαλιάζουν τα μνημεία, που βρίσκονται κοντά τους και σε ακτίνα έως 30 χιλιόμετρα και
β)Με την ονομασία Πόλεις, ολιστικές πόλεις, φροντίζουμε την αισθητική των πόλεων, τα εγκαταλελειμμένα κτίρια, τους ακάλυπτους χώρους, κάνουμε αναπλάσεις, φροντίζουμε τις ροές των πεζών και των ΑΜΕΑ, των ποδηλάτων και τόσων άλλων, που χρειάζεται μια σημερινή πόλη.
Με λίγα λόγια πλησιάζουμε όσο μπορούμε, τους ανθρώπους και τις ανάγκες τους. Παρέχουμε δωρεάν τεχνογνωσία, στους Περιφερειάρχες και στους Δημάρχους, για το πώς, θα ετοιμάσουν τα έργα τους για τα Ευρωπαϊκά Προγράμματα. Σήμερα μετά από 43 χρόνια στη Δημόσια ζωή, κάνοντας την δική του εξομολόγηση, στέκεται σε πρόσωπα κλειδιά, που τον βοήθησαν και τον στήριξαν, καθορίζοντας την έως τώρα πορεία του!
1. Τον Κων. Καραμανλή, που τον δίδαξε πώς να υπηρετεί τους στόχους που βάζει έως το τέλος.
2. Τον Μ Χατζηδάκι, που στους δύσκολους καιρούς της Καλαμάτας, του έστειλε τον Γ. Κουρουπό και όλο το τρίτο πρόγραμμα, για να στήσουν το νέο Ωδείο της πόλης!
3. Τον φίλο του πολεοδόμο Γρηγ. Διαμαντόπουλο, που στάθηκε στο πλευρό του, εκείνο τον δύσκολο καιρό μετά τον σεισμό.
- Στάθηκε εξηγεί, σύμμαχος στα όνειρά μου και με οδήγησε με τον πιο γόνιμο τρόπο, ώστε να διατηρηθεί η ομορφιά αυτής της πόλης.
4. Τον τέως Υφυπουργό Δ. Οικονόμου με τον οποίον τα τελευταία χρόνια στήσανε το νέο πρόγραμμα των ολιστικών Πόλεων.
Δεν παραλείπει να πει ότι θεωρεί τον πρώην Υπουργό Στ. Μάνο σπουδαίο πολιτικό και Υπουργό αφού επί των ημερών του ψήφισε ένα αναγκαίο πολεοδομικό νόμο τον 947/1979 που ήταν λυτρωτικός και για τον ίδιο.
Για τα 43 χρόνια που ασχολήθηκα με τα κοινά μας λέει:
-Μπορώ να πω πρώτον, ότι εργάστηκα σκληρά με την ανασυγκρότηση της Καλαμάτας μετά τον σεισμό.
-Ίδρυσα τα ΚΕΠ, (ψήφισμα στην Βουλή των Ελλήνων 2002) που βοήθησαν τόσο το κράτος να απελευθερωθεί από τις πολλές υπηρεσίες, όσο και τους πολίτες, που δεν αναγκάζονται πλέον να χάνουν χρόνο και χρήμα άδικα.
-Και τρίτον έκανα πραγματικότητα, μέσω του Διαζώματος, (ίδρυση του σωματείου Διάζωμα το 2008) το όνειρό μου, την αναστήλωση δηλαδή θεάτρων και αρχαιολογικών χώρων, με την βοήθεια και της ιδιωτικής πρωτοβουλίας και όσων κατάφερα ή θα καταφέρω ακόμα βοηθώντας την πατρίδα μου και στο μέλλον……..
Ο Στ. Μπένος σαν εμπνευστής, άνοιξε ένα δρόμο, καιρός είναι για όλους εμάς τους επόμενους, να καταφέρουμε να τον κάνουμε λεωφόρο!
Και γιατί όχι να ανακαλύπτουμε νέες πληγές που περιμένουν από εμάς φροντίδα και άμεση αποκατάσταση. Ίσως με αυτόν τον τρόπο κάνουμε μεγαλύτερη την πατρίδα μας και πιο ζωντανό τον Πολιτισμό μας!
11 Ιουλίου 2021
Μαρία Φετοκάκη