Από τα Προπύλαια στον Παρθενώνα συντροφιά με τον καθηγητή Μανώλη Κορρέ
Ας κάνουμε ένα περίπατο στη Ακρόπολη, από τα Προπύλαια ως τον Παρθενώνα, πάνω στη νέα διάστρωση, που τόσα σχόλια και καταγγελίες δέχθηκε και χαρακτηρίστηκε ως αυθάδης, καταστροφική και βορά στον μαζικό τουρισμό και στην διευκόλυνση των ΑΜΕΑ!
Χρειαζόμαστε καθαρά την υπεράσπιση της νοημοσύνης μας, όταν κάποιοι συμπολίτες μας την υποτιμούν και καταφέρονται εναντίον μιας δήθεν νεοπλουτιστικής εξουσίας, η οποία δεν αντιμετωπίζει με τον δέοντα σεβασμό το Μνημείο, που εδώ και σχεδόν πενήντα χρόνια, αναστηλώνει, γνωρίζει και φροντίζει με τεκμηριωμένο τρόπο, ο καθηγητής Μανώλης Κορρές!! Ο άνθρωπος που ξέρει να διαβάζει τον βράχο και την γεωλογική του φυσιογνωμία, όλα αυτά τα στοιχεία, που για τους περισσότερους από εμάς, είναι άγνωστα, αθέατα ή ασήμαντα! Ο άνθρωπος που καταθέτει χρόνια την ψυχή του, που ξεχωρίζει αξίες και οράματα, καταπονώντας το κορμί του και συνεργαζόμενος χρόνια τώρα με πολλούς Υπουργούς Πολιτισμού, με τις ανάλογες γνώμες και μάχες, με την απαίσια κρατική γραφειοκρατία!
Και όλοι εμείς επιβιώνουμε τόσα χρόνια, υπερήφανοι για τα έργα των προγόνων μας, που συνεχώς έρχονται στο φως, από τους αρχαιολόγους, γεμίζοντας υπόγεια και προθήκες των Μουσείων μας, λογοκρίνοντας τους άλλους από τον καναπέ μας!
Κτίσαμε εκκλησία μέσα στον Παρθενώνα και στα θεμέλια, άλλων αρχαίων καταστρεμμένων ναών, πουλήσαμε σε αρχαιοκαπήλους αγάλματα, μας έκλεψαν πολύ περισσότερα. Δικαιολογηθήκαμε ότι όλα έγιναν γιατί ο λαός υπέφερε, ότι ήταν όλα απόρροια της δουλείας, των πολέμων, της κατοχής!
Ποτέ όμως δεν θα καταδεχόμαστε να συρθούμε στα λαγούμια του βράχου, σε οπές και σε σπηλιές, στα απρόσιτα σπλάχνα του, για εμπεριστατωμένη και τεκμηριωμένη μελέτη της κίνησης των υπόγειων υδάτων, όπως κάνει ο ίδιος, για την σωτηρία των πορολιθηκών θεμελίων του!
Τόσο ο ίδιος ο καθηγητής, όσο και το έργο του, δεν έχουν ανάγκη καμίας υπεράσπισης για όσα λέγονται…….!
Κανείς απ’ αυτούς δεν αναφέρθηκε στην φθορά του σκυροδέματος και την αναγκαία αποκατάστασή και διάστρωση του. Γιατί η καταγγελία που γέμισε φυλλάδες και χρόνο σε τηλεοπτικές εκπομπές, αφορούσε τη χρήση μπετόν, καθώς και την έκταση και την μορφή της διάστρωσης.
Το αν θα μπορούσε ή όχι, ο απλός γηραιός επισκέπτης ή τα άτομα με αμαξίδιο, που έρχονται από την άλλη την πλευρά του πλανήτη, να το θαυμάσουν από κοντά, καθόλου δεν τους ενδιαφέρει.
Όλα στο πόδι, έτσι για να γίνεται ντόρος, έτσι για να έχουμε κάτι να λέμε και να αερολογούμε!
Πλανάται λοιπόν το φάντασμα του τσιμέντου πάνω από την Ακρόπολη;
Ας μάθουμε λοιπόν ότι: Κακώς στην χώρα μας έχουμε εδώ και χρόνια απέχθεια στο τσιμέντο, εξ ου και το «Τσιμέντο να γίνει…..» η δε χρήση του, σε αρχαιολογικούς χώρους εθεωρείτο βέβηλη και αποκρουστική πράξη. Λόγω όμως της λιθώδους σύστασής του, το τσιμέντο αποτελεί διεθνώς, το νόμιμο και βασικό υλικό επέμβασης στους χώρους αυτούς, τόσο τον 20ο όσο και τον 21ο αιώνα. Αποτελείται από διαβαθμισμένα τεμάχια πέτρας, συγκολλημένα με τσιμεντοκονία και είναι μετεξέλιξη, ρωμαϊκών κονιαμάτων & λιθοδεμάτων.
Και το σπουδαιότερο είναι, ότι η ποιότητα που χρησιμοποιήθηκε στο μνημείο, είναι η περισσότερο αναβαθμισμένη από πολλές άλλες…..
Με την μεσολάβηση ειδικής μεμβράνης και χρήση αρμών, το νέο υλικό που χρησιμοποιήθηκε με περιεκτικότητα μόνο12% σε τσιμέντο, αφήνει ανέπαφο τον βράχο και αφαιρείται εύκολα, αν και όποτε αυτό χρειασθεί!
Η μορφή και η έκταση ακολουθεί εκείνη του Τραυλού και βασίζεται στις αρχαίες χαράξεις. Η μελέτη των λίθινων επιφανειών μοιάζει με αρχαίο πάπυρο με σβησμένες λέξεις, που μόνο ένας έμπειρος φιλόλογος μπορεί να αποκαταστήσει, για να μπορέσει να κατανοηθεί το περιεχόμενό του, εξηγεί ο κ καθηγητής.
Οποιαδήποτε κριτική, προϋποθέτει βαθιά γνώση των δεδομένων και δεν προσφέρεται για επιπόλαιες γνωματεύσεις, που μόνο άγνοια φανερώνουν
Το 1977 λοιπόν, ο Ιωαν. Τραυλός έριξε για πρώτη φορά γκρίζο μπετόν στρωμένο με το χέρι, εξομαλύνοντας την τότε κατεστραμμένη επιφάνεια που είχε βαθιές κοιλότητες και έντονες ανωμαλίες. Την ίδια περίοδο, με λευκό τσιμέντο ο γλύπτης Στ. Τριάντης, κατασκεύασε τις έξι Καρυάτιδες, χυτά αντίγραφα των αυθεντικών. Τις τοποθέτησε στο Ερεχθείο, μεταφέροντας τις πρωτότυπες, μαζί με πολλά άλλα γλυπτά, στο Μουσείο για προστασία από τις καιρικές συνθήκες.
Σήμερα, με την νέα επίστρωση που ξεκινά από τα Προπύλαια, έως και μετά τον Παρθενώνα, ο επισκέπτης θα μπορεί βιωματικά να αντιληφθεί και να κατανοήσει το μεγαλείο του Παρθενώνα και για πρώτη φορά να γνωρίσει και να περπατήσει, στην οδό Παναθηναίων. Το ευρύτερο σχέδιο είναι εγκεκριμένο με θετική γνωμάτευση από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο ΚΑΣ, με επιστημονική ευθύνη της ΕΣΜΑ (Επιτροπή Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης) και με την επίβλεψη της ΥΣΜΑ (Υπηρεσία Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης).
Η εικόνα της Ακρόπολης είναι η εικόνα της χώρας, αναφέρει η Υπουργός Πολιτισμού. Είναι υποχρέωση όλων, το κορυφαίο αυτό μνημείο, να καταστεί προσβάσιμο και όλα τα άσκοπα και ανούσια σχόλια που γίνονται, κατά καιρούς να μην καταφέρνουν να ζημιώνουν την χώρα!
Πρώτη αξιόλογη, βοηθητική κίνηση, η λειτουργία του νέου ανελκυστήρα πλαγιάς, δωρεά και όχι μόνο, του Ιδρύματος Ωνάση.
Ας αφήσουμε λοιπόν φίλοι μου, τον άνθρωπο που ταύτισε διεθνώς το όνομά του με την αναστήλωση του Παρθενώνα, να συνεχίσει το σπουδαίο έργο του. Οι τίτλοι, οι περγαμηνές, τα συγγράμματα, τα μεταλλεία, τα βιβλία του, οι άπειρες ώρες εργασίας και η σεμνή προικισμένη παρουσία του ας μας βοηθήσουν να γίνουμε λιγότερο πολύξεροι, αερολόγοι και ανούσιοι πολυλογάδες…..
Ευκαιρία λοιπόν με τις πρώτες δροσερές, ημέρες του Σεπτεμβρίου, ν’ ανέβουμε στον ιερό βράχο και να δούμε το παρεξηγημένο έργο από κοντά.
Δεν θα μπορούσα όμως να τελειώσω το άρθρο μου, χωρίς να ευχηθώ «καλό ταξίδι» στον λέοντα της Νεμέας, τον Στέφανο Μίλλερ τον πολιτογραφημένο Έλληνα, που δυστυχώς έφυγε σήμερα σε ηλικία 79 ετών. Τον αρχαιολόγο που επί σαράντα χρόνια αφιέρωσε την ζωή του στην Νεμέα στον Ναό του Δία και στο Μουσείο της. Τον γνωρίσαμε στην Νεμέα, αλλά και στον Δήμο μας μετά από πρόσκληση της κ Μ. Μαυραγάνη, σε ομιλία του στην αίθουσα Ιωνία. Ένας από τους σπουδαιότερους φιλέλληνες, που δεν έπαψε ποτέ να είναι ερωτευμένος μαζί της!
Καλό μήνα και ας έχουμε ένα δροσερό, ήρεμο, φθινόπωρο…..
11 Αυγούστου 2021
Μαρία Φετοκάκη